Informasjon

Matrikkel- og stedsnavnsavdelingen sender jevnlig ut relevant informasjon og meldinger som er nyttige for alle som jobber med matrikkeldata. Registrerte matrikkelførere får meldingene automatisk.
Andre interesserte kan melde seg på for å motta driftsmeldinger fra matrikkelsystemet ved å kontakte matrikkelhjelp@kartverket.no.

Samme adresse kan benyttes ved avmelding.

Se også driftsmeldinger fra matrikkelen.

Bestilling av tilgang

Personen det søkes om tilgang for må ha organisatorisk tilknytning til vedkommende kommune. Forespørsel om tilgang til matrikkelklienten må komme fra en representant for kommunen som personen skal ha tilgang i. Henvendelsen må komme fra person som er signaturberettiget på vegne av kommunen. Vedkommende må enten gå frem i enhetsregisteret, være legitimert ved fullmakt, eller på annen måte opptre på vegne av kommunen.

Tilgang for å føre matrikkelen for kommunene

Den som skal føre opplysninger i matrikkelen skal være godkjent av Kartverket. Dette er bestemmelser som går frem av matrikkellova § 22 fjerde ledd og matrikkelforskriften § 5.

Godkjenning av person som skal føre opplysninger i matrikkelen, forutsetter at vedkommende har gjennomført kurs i matrikkelføring. Gjennomføring av kurset er en forutsetning for tildeling av brukernavn og passord.

Informasjon om tilganger