Du ser nå en side til bruk for testing. Innholdet er ikke oppdatert, og kan inneholde feil. Offisiell side for Kartverket finner du her: Kartverket.no
Siste oppdatering
Tilgang til matrikkelen
Tilgang til matrikkelen gis med ulike roller for at kommunene skal kunne utføre sin funksjon som lokal matrikkelmyndighet. Noen tilganger forutsetter gjennomførte kurs og godkjenning.
Informasjon
Matrikkel- og stedsnavnsavdelingen sender jevnlig ut relevant informasjon og meldinger som er nyttige for alle som jobber med matrikkeldata. Registrerte matrikkelførere får meldingene automatisk. Andre interesserte kan melde seg på for å motta driftsmeldinger fra matrikkelsystemet ved å kontakte matrikkelhjelp@kartverket.no.
Personen det søkes om tilgang for må ha organisatorisk tilknytning til vedkommende kommune. Forespørsel om tilgang til matrikkelklienten må komme fra en representant for kommunen som personen skal ha tilgang i. Henvendelsen må komme fra person som er signaturberettiget på vegne av kommunen. Vedkommende må enten gå frem i enhetsregisteret, være legitimert ved fullmakt, eller på annen måte opptre på vegne av kommunen.
Tilgang for å føre matrikkelen for kommunene
Den som skal føre opplysninger i matrikkelen skal være godkjent av Kartverket. Dette er bestemmelser som går frem av matrikkellova § 22 fjerde ledd og matrikkelforskriften § 5.
Godkjenning av person som skal føre opplysninger i matrikkelen, forutsetter at vedkommende har gjennomført kurs i matrikkelføring. Gjennomføring av kurset er en forutsetning for tildeling av brukernavn og passord.
Informasjon om tilganger
Matrikkelhjelp vil undersøke om vedkommende har bestått kurs i matrikkelføring, og når det er gjennomført. Kartverket kan vurdere om søkeren har tilstrekkelig kompetanse til å bli godkjent for føring av opplysninger i matrikkelen. Søkeren kan ikke godkjennes for føring i matrikkelen dersom det har gått mer enn tre år siden vedkommende gjennomførte kurset. I tilfelle må det gjennomføres nytt kurs før personen kan godkjennes.
Dersom søkeren har fått trukket tilbake godkjenning med hjemmel i matrikkelforskriften § 5 andre ledd må det i alle tilfelle gjennomføres nytt kurs i matrikkelføring. Dette gjelder dersom godkjenningen er trukket tilbake fordi vedkommende har behandlet matrikkelen i strid med reglene i eller med hjemmel i matrikkellova.
Når personen slutter å føre opplysninger, f.eks. fordi vedkommende har sluttet i kommunen eller gått over til andre arbeidsoppgaver, skal godkjenningen, dvs. brukernavn og passord, trekkes tilbake. Kartverket avgjør om det er nødvendig med nytt kurs dersom vedkommende på nytt skal føre opplysninger i matrikkelen.
Kartverket kan trekke tilbake godkjenningen dersom noen behandler matrikkelen i strid med regelverket, f.eks. behandler opplysninger i strid med taushetsreglene eller gjentatte ganger fører opplysninger i strid med reglene. Det er i utgangspunktet kommunens ansvar å ordne opp i slike forhold, for eksempel med kompetanseforbedrende tiltak. Kartverket kan trekke godkjenning tilbake etter egen avgjørelse. Dette vil i så fall være et enkeltvedtak rettet mot kommunen.
E-posten er sendt