Siste oppdatering

Skjermede dokumenter og avvik

For å se innholdet i dokumentet som er tinglyst, for eksempel skjøte eller vegrett, kan du bestille dokumentet fra Kartverket. 

Bestilling på vegne av virksomhet

Skal du bestille på vegne av din virksomhet, ber vi deg bruker vår tjeneste for digital bestilling og levering.

Bestilling kan gjøres ved innlogging (ID-porten) i Se eiendom. Eiendomsdokumentene leveres digitalt til virksomhetens innboks i Altinn innen én virkedag.

Gå til bestilling for virksomheter

Når du bestiller et tinglyst dokument vil du få tilsendt en attestert kopi. Det beregnes et gebyr per utskrift du bestiller. Gebyret for et attestert eiendomsdokument er regulert i Forskrift om gebyr for tinglysing m.m. § 5. Det beregnes ikke merverdiavgift for bekreftede utskrifter. Her finner du gebyroversikten.

Dokumentinformasjon

Dersom du skal bestille en kopi av et tinglyst dokument trenger du dokumentnummeret. Dokumentnummeret kan du finne på grunnboksbladet til eiendommen. En ubekreftet grunnboksutskrift kan du finne i visningstjenesten Se eiendom. Her kan du søke frem eiendommen og velge «Vis Grunnboken» (grønn boks ved siden av kartutsnittet). Du må logge inn i ID-Porten. Du får åpne en PDF-fil som viser «Hjemmel til eiendomsrett», «Heftelser» og «Grunndata».

Eksempel-Doknr.jpg
EKSEMPEL: Slik er dokumentene presentert på grunnboksutskriften du finner i Se eiendom.

Gå til Se eiendom for å søke på adresse.

Kartverket har ikke kopi av alle tinglyste dokumenter

Av ulike grunner mangler Kartverket kopier av noen tinglyste rettsstiftelser.

Les mer om hvilke dokumenter som ikke kan bestilles.

Dokumenter tinglyst før 1951

Kopier av dokumenter som ble tinglyst i 1950 og tidligere, oppbevares hos Statsarkivet. Disse dokumentene blir digitalisert og tilgjengeliggjort på Digitalarkivets nettside. Du kan også henvende deg til Digitalarkivet for å få tilsendt en kopi av et gammelt tinglyst dokument.

 

Gå videre til bestillingsskjema

Del
XPPT